پوکی استخوان با مصرف بیش از حد پروتئین؟
 

  علت اصلی پوکی استخوان چیست؟

کمبود کلسیم یا مصرف بیش از حد پروتئین ؟

مطالعات اخیر پزشکی نشان می دهد مصرف بیش از حد پروتئین باعث پوکی استخوان می شود، بنابراین بایستی درحد نیاز مصرف شود. کمبود کلسیم نیز باعث پوکی استخوان می شود. ولی تحقیقات نشان داده مصرف خیلی زیاد پروتئین بیشتر باعث پوکی استخوان می شود تا کمبود کلسیم.

چگونه؟؟؟؟؟؟؟؟

محققین آمریکایی طی یک مطالعه اعلام کردند. زنان پیر و سالخورده ای که به مقدار زیاد گوشت مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که بیشتر پروتئین گیاهی خورده بودند، خیلی بیشتر دچار پوکی استخوان لگن و شکستگی آن شدند. البته این مطلب به آن معنی نیست که پروتئین سبزیجات بهتر است. پروتئین حیوانی یا گیاهی مهم نیست، ولی چون گیاهان منابع فشرده ای از پروتئین نیستند، نمی توان با مصرف آنها پروتئین زیادی بدست آورد، درحالیکه گوشت منبع فشرده ای از پروتئین می باشد و تامین پروتئین از آن به راحتی صورت می گیرد.

وقتی شما بیشتر از نیاز بدن خود، پروتئین حیوانی مصرف می کنید ، بدن قادر به ذخیره ی این پروتئین اضافی نیست و نمی تواند فوراً آن را مصرف کند. در نتیجه کبد واحدهای پروتئینی ساخته شده بنام اسید آمینه را به ترکیبات دیگری بنام اسیدهای آلی تبدیل می کند که این اسیدهای آلی می توانند صرف تولید انرژی شوند یا به چربی تبدیل شوند و محیط جریان خون را اسیدی کنند. کلیه ها برای خنثی کردن این حالت اسیدی ، مقادیر زیادی کلسیم را از استخوان ها برداشته و از طریق ادرار دفع می کنند. 

بیشترین غذاهای اسیدی شامل؛ پنیر، زرده تخم مرغ، گوشت، شیر و سایر منابع غنی از پروتئین است. شما می توانید به جای مصرف زیاد گوشت و غذاهای اسیدی دررژیم غذایی خود، با خوردن مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، غلات کامل ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراکی از مبتلا شدن به پوکی  استخوان پیشگیری کنید.

در عین حال مطالعه دیگری نشان داد زنانی که پروتئین مورد نیاز خود را درحد کافی و مناسب دریافت نمی کنند، در طی سالهای متمادی، استخوان هایشان بیشتر پوک می شود.بنابراین هم خوردن بیش از حد و هم خوردن خیلی کم پروتئین، باعث پوکی استخوان می شود و بایستی پروتئین را در حد نیاز بدن و به مقدار کافی و لازم از غذای روزانه دریافت کرد.

هر فردی بطور متوسط 75 – 60 گرم در روز ( 1 گرم به ازای کیلو گرم وزن بدن) پروتئین نیاز دارد.

به طور دقیق نمی توان تعیین کرد، در چه صورت پروتئین را به مقدار خیلی زیاد دریافت کرده ایم، ولی اگر بیشتر از 3 یا 4 برابر مقدار توصیه شده در روز دریافت کنیم، دچار مصرف بیش ازحد آن  شده ایم .

البته این تحقیقات درآمریکا و کشورهای اروپایی انجام شده است. در آن کشورها گوشت و لبنیات به مقدار خیلی زیاد در روز مصرف می شوند، بنابراین دچار دریافت بیش از حد پروتئین می شوند، ولی در ایران بیشتر غذای مردم را مواد نشاسته ای مثل نان، برنج و... تشکیل می دهد و مصرف گوشت در حد متوسط و حتی لبنیات در حد کم می باشد و نباید نگران دریافت زیاد پروتئین درکشورمان باشیم





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 32
بازدید هفته : 58
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 51660
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1